Niks moest

‘Moest’ Vlaanderens populairste politicus, die steeds vaker letterlijk de Donald aanhaalt, wat beter hebben opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan wist-ie dat het ‘mocht’ moet zijn.

Noot: ons werd ook geleerd1 om onze voornaam níét na onze achternaam te schrijven. ‘Nergens voor nodig.’

  1. Ons werd ook geleerd passief te mijden.

Diesel

Of een dieselwagen nog loont, vraagt De Tijd zich af.

Als ik er even van uitga dat diesel en benzine aan de pomp beide 1,4 euro per liter kosten en een dieselwagen 5 liter per 100 km verbruikt en een benzinewagen 6,5, dan bespaart de dieselrijder die jaarlijks 30.000 km aflegt op zijn brandstofkost over diezelfde periode dik 600 euro. Nét genoeg, zou je kunnen zeggen – of net niet, zoals in het artikel beweerd – om de duurdere aankoopprijs min of meer teniet te doen.

Op de tweedehandsmarkt, wordt dezer dagen weleens beweerd1, raak je je dieselwagen aan de straatstenen niet kwijt. Interessant!, denk ik dan, voor wie zich aan de koopzijde bevindt2.

Terzijde: DirectLease vermeldt op zijn website dat een (nieuwe) BMW 318i Touring gemiddeld 6,3 liter zou verbruiken. Een 318d Touring heeft aan 4,5 liter per 100 km genoeg – wel, zeggen ze. Ik zit er met mijn snelle rekenvoorbeeldje dus niet zo heel ver naast.

  1. Let op: Het Laatste Nieuws.
  2. Niet ik.

Storm

Een aantal HLN-reaguurders – I know, schaam op mij – verklaren recente weersvoorspellingen fake news: twee dagen geleden – lokale rukwinden van meer dan 100 km/u, iemand? – zie je, was er volgens de heren geen vuiltje aan de lucht.

Ik stel voor dat said heerschappen zaterdag eens passeren, en ineens hun kettingzaagjes meebrengen1.

  1. Drie bomen simpelweg afgebroken, in mijn bescheiden tuintje.

Vastgoed

Geheel onironisch meldt De Tijd dat het notariaat het notariaat wil moderniseren door – en let nu op – de verkoper van vastgoed een deel van het ereloon te laten ophoesten.

Ik besluit: in de rechten bestaat er geen ‘Inleiding tot de economie’.

***

In Nederland werd het notarisberoep in de jaren ’90 al vrijgemaakt. Niks vestigingswet, niks bij wet bepaalde erelonen. Dankzij de onderlinge concurrentie bedragen de tarieven er een fractie van de Belgische. Zo kan het dus ook.

Maar in Nederland is natuurlijk wel meer gewoon goed geregeld gewoon geregeld.